Human

Jag blir så ledsen när jag ser hur människor behandlar varandra över nätet. Är det verkligen okej att be någon att dö, att skriva att någon borde dö? En människa som man kanske knappt känner, dömer efter vad han/hon sett genom bilder och några inlägg på facebook eller annan social sida. Att prata om hat mot en människa, berätta om hur svag, liten och förstörd någon är, baserat på ytlig info via nätet? Tänk om det skulle vara så? Varesig det är så eller inte, vad är man då ute efter? Att visa sig själv stark eftersom man trampar och trycker ner andra? Försöka visa sig tuff inför någon/några andra för att vinna deras intresse? Om inte det är mobbning, så vet jag inte vad. Jag har själv varit utsatt för mobbning under hela min tid i grundskolan och även om många som blivit behandlade såhär via nätet av det jag sett, är starka nog att inte bry sig mer än bli smått sårade och självklart frustrerade, så vet jag att många kan må så pass dåligt att det slutar i självmord.
Att utsätta en människa såhär att be dem dö, brinna, försvinna, ja vad som helst eller bara prata om ett hat mot någon annan människa, är ALDRIG rätt! Rätta mig om jag har fel, men det ska väl inte vara okej att skriva sånt här? ÄVEN om man själv mår dåligt, ÄVEN om man själv varit utsatt för nätmobbning och hat genom nätet eller utanför internet. Jag förstår att en människa som varit utsatt lätt kan fälla ut piggarna och bli arg i rent försvar om någon råkat trycka på känsliga minnen. Men snälla, gör inget mot andra som du själv inte vill bli utsatt för. Det är fel, fel och FEL!
Jag tänker inte ändra mig i detta, vad du än varit med om eller varit utsatt för så är det inte okej att bete sig så mot andra. Det är inte okej med mobbning, det är inte okej att be någon att dö, det är inte okej att använda ordet "hat" precis som att det vore som ordet "ogillar" välj rätt ord. Kärlek och hat är till för att vara de starkaste orden vi kan använda så välj noga ditt tillfälle innan du slänger det runt dig som om det vore en liten pik för det är det inte. Det sårar, vill du såra? Varför? Fråga dig igen isåfall, är det värt att sprida runt sig all denna mobbning överallt och en dag kanske få reda på konsekvenserna av ditt dåligt genomtänkta beteende?
Jag har som sagt varit utsatt för rejäl mobbning, jag har haft djupa depressioner och haft min tid med psykologer, antidepressiva medeciner och veckor på lasarettet. Jag är inte rädd att dela med mig om det, till en viss gräns självklart, men även om jag gått igenom allt detta och har svårt att komma över det även idag vissa stunder, så skulle jag ALDRIG bete mig så mot någon annan. Man ska ta lärdom av det, inte föra det vidare. Mänsklighetens största misstag är dess stolthet, stoltheten av att inte kunna erkänna sina misstag och att inte kunna be om ursäkt, eller veta vart gränserna går. Fortsätter det såhär, kommer de som beter sig såhär bara föra det vidare, jag tänker inte vara en del av det, jag vill stoppa mobbningen. Vill du det också?
 
Bild ovan från Google
 
Thalassa


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0